Kuluttajapalvelu
Suosituimmat reseptit

10 syytä syödä pakasteita

27.06.2017

Poista



MIKSI TEHDÄ HELPOSTA ASIASTA VAIKEA JOKA VIIKKO UUDELLEEN?

Kun käytät pakastettuja kasviksia, voit syödä aina terveellisesti ja kuitenkin selvitä arjen ruokarutiineista helpolla.


Pakasteisiin liittyy paljon vääriä mielikuvia. Päällimmäisenä syynä lienee se, että useimmiten ne valmistetaan väärin. Minkä tahansa ruuan voi pilata keittämällä sitä liikaa.

Itse asiassa pakastaminen on yksi terveellisimmistä tavoista säilyttää vihannesten vitamiinit ilmastossa, jossa niitä ei ympäri vuoden voi nostaa tuoreena maasta. Ja suomalaisessa maassa toisaalta kasvaa lyhyen ja intensiivisen kasvukauden aikana kasviksia, jotka ovat todella terveellisiä, vitamiineja pullollaan.

Lue 10 syytä käyttää pakasteita ja hyödynnä viikon ruokalistaehdotus, jossa arjen haasteet on ratkaistu pakasteilla.

10 syytä syödä pakasteita

  1. Pakastekasvikset säilyvät tuoreina, laadukkaina ja terveellisinä, koska ne toimitetaan jatkokäsittelyyn mahdollisimman pian korjaamisen jälkeen. Apetit Kotimainen Herne on pakkasessa 2-3 tuntia korjaamisen jälkeen.
  2. Pakastetut raaka-aineet säilyvät pidempään kuin tuoreet. Esimerkiksi Apetit Herneet säilyvät tuoreina -18 asteessa vähintään 18 kuukautta.
  3. Suomen ilmasto on vihanneksille suotuisa: pitkät kesäpäivät ja valoisat yöt lisäävät aromeja ja parantavat laatua.
  4. Vihannekset pakastetaan kun ne ovat parhaimmillaan. Voit nauttia niistä tuoreena ympäri vuoden.
  5. Pakasteet ovat helppokäyttöisiä. Ne on valmiiksi pesty, kuorittu ja pilkottu.
  6. Kaikki on syötävää; ei kuoria ei kantoja, ei hävikkiä.
  7. Erityisruokavalion noudattaminen on helppoa: kaikki tiedot löytyvät pakkauksesta. Apetit valikoimassa runsaasti gluteenittomia ja laktoosittomia pakastetuotteita.
  8. Apetit pakasteet valmistetaan niin, että ravintoarvot, raikkaus ja tuoreus säilyvät mahdollisimman hyvin.
  9. Pakasteet ovat laadukkaita. Apetit valvoo tarkasti tuotantoprosessit pellolta pakkaseen.
  10. Pakasteet säästävät aikaa ja rahaa. Ne on esivalmisteltu ja käytät kerrallaan vain sen minkä tarvitset.

Viikon ruokalista: Jauhelihakeitto


Apetit Peruna & Keittokasviksilla keitto on jo lähes valmis! Jos maanantaisin on keittopäivä, vaihtelua saat vaihtamalla lihan kanaan tai kalaan. Nopea maustaja oikaisee liemikuutiolla!

Broiler Garam Masala


Kun kokkaat itse intialaista, saat halutessasi lempeää ja mietoa tai topakan tulista. Kasvispakasteita käytetään myös monen etnisen ravintolan keittiössä.

 

Mehevä uunikala


Kotiruokien klassikko uunikala taipuu moneksi. Apetit Kasvislisäke Lehtikaalilla kypsyy samassa vuoassa, kuin myös joukkoon nakatut ylikypsät tomaatit ja juuston kannat.

Broileri-pestopasta


Nopea pestopasta saa väriä ja makua kasviksista. Vaihda broileri kalaan, tonnikalaan, katkarapuihin tai tofuun ja taas on uusi ruoka!
 

Halloum-hampurilaiset


Perjantaina herkutellaan hampurilaisilla! Väliin reilusti kasviksia ja halloumia tai lihansyöjälle pihvi. Kokoa itse -kattaus on helppo kokille!

Lihamureke vihannestäytteellä


Lihamurekelauantai? Täytteeseen lempikasviksia, pakastealtaasta tietysti! Murekkeen kanssa samassa uunissa kypsyy Apetit-gratiini. Kokeile vaikka bataatti-juuresgratiinia. Kaikki Apetit Uunivalmis -gratiinit löydät täältä

 

Kasvispiirakka



Yllätysvieraille maistuu nopeasti valmistuva kasvispiirakka. Teet sen kädenkäänteessä valmistaikinasta ja kasvispakasteista.

Kookos-pinaattismoothie



Sunnuntain aamupalalla herkutellaan smoothiella. Makeaa banaania, terveellistä pinaattia ja pehmeää jogurttia helposti nautittavassa muodossa. Jos kaipaat lisää makeutta, lorauta mukaan hunajaa.

 



Kuluttajapalvelu | Avoinna arkisin 9-11 | puh. 0800 0 4000